iCode – badanie zadowolenia
6 marca 2017
Mądrość Emo Sapiens
17 listopada 2017
Pokaż wszystko

Hormony mogą zrobić z ciebie lidera. Albo cię pogrążyć.

lider hormony stres kortyzol testosteron

Niektóre organizacje dostrzegły już, że zrelaksowany zespół pracowników to wydajniejsza praca i lepsze efekty ich działań. Oferując zatrudnionym specjalne przestrzenie relaksacyjne i miejsca wyciszenia realizują ten cel, choć czasem nieświadomie. Nauka bowiem potwierdza: na postawę wpływa biologia, a konkretniej hormony. Dlatego firmy, którym zależy na jeszcze lepszych efektach pracy swoich liderów powinny rozważyć nietypowe dodatki pozapłacowe, takie jak zajęcia jogi czy medytacji, a także regularne urlopy. Warto też przemyśleć ewentualne zmiany w kulturze korporacyjnej, aby zmniejszyć presję nakładaną na osoby z dużym potencjałem, a jednocześnie szerokim zakresem odpowiedzialności. Dlaczego?

Nasze ciała i umysły funkcjonują dzięki hormonom, które kontrolują nasze zachowania. Co ciekawe, dzięki postępom w dziedzinie neuronauki możliwe jest dokładne wskazanie, które hormony mają na te zachowania wpływ i jakimi procesami mogą sterować. W kontekście zawodowym z kolei, badania te przyczyniają się do określenia, jakimi jesteśmy liderami.

Skuteczni menedżerowie najczęściej postrzegani są jako osoby pewne siebie, odporne na zewnętrzne zdarzenia, silne, pomocne i zdolne do działania. Interesujące jest to, że cechy te, które według większości stanowią wrodzoną charakterystykę lidera, mogą być wywoływane przez działanie hormonów. Neuroendokrynologia społeczna to dziedzina naukowa, która pokazuje, w jaki sposób hormony wpływają na zachowania społeczne. Badania przeprowadzone w tym obszarze wskazują, że istnieje optymalne połączenie poziomów hormonów, predestynujące daną osobę do efektywnego przywództwa. Dwa najważniejsze z nich to kortyzol i testosteron.

W 2016 roku na łamach Journal of Personality and Social Psychology opublikowane zostały wyniki badań, w ramach których naukowcy zweryfikowali poziomy hormonów u przedstawicieli kadry zarządzającej w firmach. Okazało się, że osoby ponoszące największą odpowiedzialność jako liderzy wykazywały najwyższe poziomy testosteronu. Z drugiej jednak strony badanie wskazało, że mieli oni najniższy poziom kortyzolu – hormonu stresu. Im wyższy poziom kortyzolu, tym gorsza jakość przywództwa. Co ciekawe, takie same wyniki uzyskano bez względu na płeć.

Celem innego badania było wykazanie zdolności empatycznych, które pozwalają na dokładne określanie stanów emocjonalnych u innych osób. Naukowcy odkryli, że liderzy dzierżący większą odpowiedzialność często charakteryzowali się stosunkowo niskim poziomem empatii, czyli trudno im było odczytywać emocje innych ludzi. Przywódcy ci częściej też skłonni byli akceptować nierówności we władzy pomiędzy grupami.

Wniosek z badań jest taki, że istnieje idealny poziom hormonów, który sprawia, że dana osoba może stać się znakomitym przywódcą: jest to wysoki poziom testosteronu i niski poziom kortyzolu. Te dwa hormony tworzą bardzo delikatną równowagę, ponieważ osoby, u których poziom testosteronu spada, mogą być postrzegane jako słabe lub niepewne swych działań. Z drugiej jednak strony, zbyt wysoki poziom tego hormonu powoduje, że tracą one umiejętności empatii, niezbędne do tworzenia efektywnych zespołów opartych na współpracy.

Kiedy poziom kortyzolu jest niski, liderzy są w stanie odpowiednio zarządzać i prowadzić zdecydowane działania, nawet pod silną presją. Jeśli jest zbyt niski, może okazać się, że ich organizmu nie stać na reakcje fizyczne i psychiczne pozwalające skutecznie radzić sobie ze stresem. A gdy tylko poziom kortyzolu wzrośnie, zabójczy może okazać się stres, co spowoduje spadek wydajności.

Charakterystyka liderów wg poziomów testosteronu i kortyzolu:

Niski kortyzol

Wysoki kortyzol

Niski testosteron

Osoba z takim połączeniem poziomów hormonalnych może nie przejawiać siły i pewności działania, może za to wydawać się spokojna i zrelaksowana. Zbyt niski poziom kortyzolu powoduje, że może nie potrafić szybko i z odpowiednią siłą zareagować na stres. Ten typ osoby nie wydaje się sprawiać wrażenia pewnej siebie, z dużym prawdopodobieństwem nie radząc sobie ze stresem i niepokojem.

Wysoki testosteron

To połączenie tych dwóch hormonów „generuje” najskuteczniejszych liderów, którzy potrafią wykazać się odpowiednią pewnością siebie i siłą, a jednocześnie są w stanie podejmować szybkie i odpowiednie działania w warunkach stresu. Takie ustawienie poziomów hormonów powoduje, że osoba ta jest w stanie zajmować stanowisko kierownicze, ale może wykazywać trudności w radzeniu sobie ze stresem. Może wydawać się rozbita, rozproszona, lub nieco agresywnie reagować na stresujące zdarzenia.

Pocieszające jest to, że możemy wpływać na poziom naszych hormonów – oto kilka praktycznych wskazówek, które pomogą uzyskać właściwą ich równowagę:

Uważność

To modne ostatnio słowo (ang. mindfulness) to obecność tu i teraz, skupienie się na aktualnym zadaniu/wyzwaniu. Pozwala uwolnić się od trosk i stresów, pozytywnie wpływając na spadek poziomu kortyzolu i tym samym relaksując nasze ciało i umysł.

Odpowiednia dieta i wysiłek fizyczny

Dieta w większym stopniu oparta o produkty roślinne, bogata w pełnowartościowe produkty, może w naturalny sposób wpływać na podniesienie poziomu testosteronu i zmniejszanie poziomu kortyzolu. Dlatego nie zapominajmy o warzywach kapustnych, czosnku i orzechach, starają się jednocześnie (wy)eliminować cukry i alkohol.

Należy ponadto zadbać o regularny wysiłek fizyczny – wystarczy już 30 minut dziennie, aby zredukować poziom kortyzolu i ogólne poczucie zestresowania.

Pozycja siły

Pozycja siły to postawa ciała, która często nazywana jest pozycją superbohatera – badania pokazały, że w krótkim czasie jest ona w stanie zwiększać poziom testosteronu, a jednocześnie obniżać poziom kortyzolu. Jak to zrobić? Stań jak superbohater: wyprostuj się, unieś głowę, rozstaw stopy, połóż ręce na biodrach, wypnij pierś. Czujesz to? 😊

Umiejętności społeczne

Osoby, które posiadają rozwiniętą inteligencję emocjonalną i umiejętności społeczne lepiej sprawdzają się we współpracy i komunikacji z innymi. Wsparcie innych i hormony uwalniane w sytuacji poczucia, że stanowimy część grupy skutecznie przeciwdziałają sytuacjom napięcia i wpływają na obniżenie poziomu kortyzolu.

Odpowiednie nastawienie

Każdy radzi sobie ze stresem na swój własny sposób, ale sposób mówienia i myślenia o stresie może wpływać na efekty naszych starań. Jeśli przed nami wielkie zadanie, możemy pomyśleć i powiedzieć, że nas przytłacza lub przerasta, albo spojrzeć na nie z innej strony i nazwać je wyzwaniem. Modyfikując sposób opisania sytuacji możemy wpłynąć na reakcje naszego organizmu.

Jeśli twoje ambicje zawodowe dotyczą wykonywania zadań w funkcji lidera, warto zadbać o swoje hormony. Sposobów na to jest co najmniej kilka, a wszystkie z nich wpływają nie tylko na poprawę zdolności przywódczych, lecz także ogólnego samopoczucia i zdrowia. Nie eksploatuj swojego organizmu i mózgu ponad siły, pozwól im na relaks, bądź uważny, dobrze się odżywiaj, stosuj umiarkowany wysiłek fizyczny i spotykaj się z innymi.

A dodatkowo pielęgnuj zmysły – słuchaj, patrz, smakuj, wąchaj i dotykaj. Nie pozwól, aby twoje życie sprowadzało się do zalegania na kanapie lub przebywania wyłącznie w towarzystwie gier komputerowych. Karm umysł różnorodnością, aby kolekcjonować nowe doświadczenia i przeżycia, które kiedyś, kiedy funkcja zawodowa będzie tego od ciebie wymagać, okażą się nieocenione.

FB


Blog